Forståelse av underleverandørkontrakter vs. andre varer/tjenester
Å forstå forskjellen mellom underleverandørkontrakter og kostnader knyttet til kjøp kan være forvirrende. Men ikke bekymre deg - vårt EU Project Delivery team hjelper og gir deg all støtten du og din bedrift trenger.
Underleverandørkostnader
Det er ikke alltid man har alle nødvendige ressurser, ekspertisen eller kapasitet internt for å fullføre et prosjektet, og for å kunne levere spesifikk arbeiskraft, varer eller tjenester som kreves. Hvis du outsourcer hele eller en betydelig del av prosjektutførelsen beskrevet i vedlegg 1, til en tredjepartsenhet, refereres dette til som en underleverandørkostnad.
Slike kostnader er kvalifisert under Horizon Europe (HE)-programmet hvis kostnadene oppfyller kriteriene for kvalifikasjon i henhold til artikkel 6 - "Kvalifiserte og ikke-kvalifiserte kostnader og bidrag fra tilskuddsavtalen (GA)".
Underleverandørkostnader bør baseres på faktiske påløpte kostnader og bare dekke en spesifikk og begrenset del av prosjektet, i samsvar med prinsippet om "beste verdi for pengene" (eller hvis det er hensiktsmessig, den laveste prisen), samtidig som det sikres at det ikke forekommer noen interessekonflikt.
Underleverandørkostnader inkluderer ikke indirekte kostnader for mottakeren. Derfor kan ikke 25% indirekte kostnader legges til underleverandørkostnadene.
Det er nødvendig å beskrive det underleverandørsarbeidet, varene eller tjenestene og deres tilhørende estimerte kostnader under de respektive oppgavene i vedlegg 2 til GA under GAP (Grant Agreement Preparation)-stadiet. Denne delen av GA fungerer som et veikart under prosjektrapporteringen.
Uforutsette underleverandørkostnader (nye kostnader som ikke var forutsatt i GA) må godkjennes av EC/EIC Project Officer via "Amendment to GA" eller basert på en forenklet godkjenningsprosedyre under periodisk rapportering.
Merk at gjennomføringen av prosjektleveranser og milepæler ikke kan outsources til underleverandører.
INNKJØPSKOSTNADER
Innkjøpskostnader refererer til utgiftene ved å skaffe varer eller tjenester fra eksterne leverandører, som for eksempel reise, utstyr, andre varer, arbeidskraft og tjenester.
Disse kontraherte kostnadene er verdifulle for å bistå fremdriften i prosjektet, men utgjør ikke en heldefinert oppgave som er outsourcet til en tredjepart (for eksempel kjøp av små forbruksvarer for prosjektet, avskrivningskostnader for utstyr eller leie av utstyr, organisering/deltakelse i prosjektrelevante arrangementer og møter, sertifiserings- og oversettelseskostnader, osv.).
Disse kostnadene bør budsjetteres og rapporteres under budsjettkategorien "C. Innkjøpskostnader", og en fast sats på 25% indirekte kostnader gjelder denne kategorien.
Disse kontraktene dekker ikke gjennomføringen av prosjektoppgaven(e), men de er nødvendige for å gjennomføre prosjektoppgaven(e).